خودروهای آینده با تشخیص عواطف و احساسات مسافران مانع از بروز تصادف می‌شوند

شرکت‌هایی که دارند روی هوش مصنوعی کار می‌کنند؛ تکنیک‌ها و فناوری‌هایی به AI اضافه کردند تا بتوانند احساسات انسانی را تشخیص دهند. تشخیص احساس یک فرد در حین رانندگی می‌تواند مانع از تصادف خودروها شود.


تیمی از دانشمندان اینتل دارند روی Advanced Emotion Recognition Engine کار می‌کنند که یک نرم‌افزار خبره سطح بالا برای شناسایی و تشخیص ۷ نوع احساس هیجانی انسان‌ها است.


این موتور پیشرفته تشخیص هیجان می‌تواند احساساتی نظیر انزجار، خشم، ترس، غم و اندوه، شادی، تعجب و تحقیر را تشخیص دهد.



دکتر Anbang Yao و دیگر همکارانش در آزمایشگاه تحقیقاتی اینتل در شهر پکن چین دارند روی پروژه‌های بینایی ماشینی کار می‌کنند. آن‌ها در صدداند با جفت کردن یک دوربین مجازی و میکروفون با نرم‌افزارهای هوش مصنوعی، ماشینی بسازند که می‌تواند براساس یک سری محتوا و چهره انسان‌ها به وضعیت احساس هیجانی‌شان پی ببرد.


دکتر یو می‌گوید:



«ما می‌خواهیم به ماشین‌ها کمک کنیم جهان را همانند انسان‌ها ببینند.»



در بازار، بیشتر سیستم‌های تشخیص چهره هوش مصنوعی مبتنی بر اطلاعات بصری هستند ولی دانشمندان اینتل می‌خواهند هر دو اطلاعات بصری و صوتی را استفاده کنند. در این صورت، نرم‌افزارهای هوش مصنوعی بهتر می‌توانند احساسات انسان‌ها را تشخیص دهند.


اگرچه هنوز این فناوری اینتل به طور کامل آماده نشده است ولی امیدوارکننده نشان می‌دهد.


صنعت خودرو جزو اولین مشتریان این فناوری خواهد بود چون می‌تواند با کمک سیستم‌های تشخیص احساسات راننده؛ از بروز تصادف‌ها و حوادث ناگوار جلوگیری کند.


مثلا، خودروسازها با نصب یک دوربین و میکروفون روی داشبورد ماشین می‌توانند متوجه شوند راننده خودرو مست است و در نتیجه اصلا خودرو روشن نشود.


فناوری هوش مصنوعی شرکت Affectiva


اوایل همین هفته هم شرکت‌های Affectiva (به طور اختصاصی روی هوش مصنوعی هیجانی کار می‌کند) و Wind River (حوزه کاری‌اش اینترنت اشیا و خودروهای متصل است) اعلام کردند یک همکاری مشترک جدیدی را روی فناوری‌های پیشرفته خودروهای هوشمند و متصل آغاز کردند.


مدیران این شرکت‌ها اعتقاد دارند یک خودروی هوشمند برای تصمیم‌گیری صحیح در لحظه باید نه تنها اطلاعاتی از محیط اطراف داشته باشد؛ بلکه باید بداند درون کابین خودرو چه خبر است و راننده در چه وضعیتی است!



فناوری جدید شرکت Affectiva می‌تواند از طریق چهره و صدا، به طور کامل احساسات هیجانی مسافران یک خودرو را شناسایی کند. حتا این سیستم می‌تواند حالت‌های عاطفی پیچیده مسافران را تجزیه و تحلیل کند.


یکی از مدیران Affectiva می‌گوید در آینده خودروان‌ها با کمک هوش مصنوعی، مستقل‌تر و هوشمندتر می‌شوند. مثلا می‌توانند براساس احساسات هیجانی مسافران و راننده؛ پیشنهاد موسیقی و ویدیو بدهند.


همین‌طور می‌توانند حرارت، نور، سطح راحتی صندلی و امکانات دیگر خودرو را براساس خلق و خوی مسافران تنظیم کنند.



سیستم Affectiva Automotive AI می‌تواند بسیاری از عواطف و حالات راننده خودرو را تشخیص دهد و براساس آن تصمیم‌گیری کند. مثلا بسته شدن چشم‌های راننده یا حالت خواب‌آلودگی را تشخیص می‌دهد. شادی، خشم و تعجب را می‌فهمد و می‌تواند از روی صدای مسافرین پی به وضعیت خشم و ناراحتی، شادی و خنده‌شان ببرد.


حتا این سیستم طوری توسعه داده شده که خارش یا چشمک زدن راننده را تشخیص می‌دهد.


صنعت خودروسازی بسیار امیدوار است با ورود این فناوری‌ها به درون کابین خودران‌ها؛ هم سطح ایمنی این ماشین‌ها افزایش پیدا کند و هم سیستم‌های سرگرمی و تعاملی به معنای واقعی مناسب مسافرین قرن ۲۱ شوند.


منبع