گرمازدگی در سفر؛ از بروز علائم تا راهکارهای درمان

گرمازدگی یکی از مشکلاتی است که ممکن است گریبان‌گیر مسافران در کشورها یا مناطق گرمسیر شود. اما چه کار یا کارهایی برای پیشگیری یا درمان آن باید انجام داد؟

مقاله‌های مرتبط:

آب و هوای گرم، آفتابی و گرمسیری ممکن است دما و رطوبت بدن مسافران را تحت تاثیر قرار دهد که به احتمال زیاد نتایج خیلی خوشایندی به همراه ندارد. اختلالات دمایی ممکن است نتایج خفیفی چون جوش زدن، غش کردن، عرق کردن کف دست، کف پا یا تمام پاها، یا عواقب شدیدی چون گرمازدگی و کاهش سدیم موجود در خون داشته باشد. در معرض گرمای شدید بودن باعث از دست دادن آب بدن می‌شود و اگر گرما شدیدتر شود، منجر به گرمازدگی‌های شدیدتر با عواقب بدتر می‌شود.

عوامل خطرناک

دهیدراسیون

پوست و گردش خون وظیفه تعادل و تنظیم دما را به عهده دارند. زمانی که بدن بیش از حد گرم می‌شود، عمل اتساع عروق (گشاد شدن رگ‌ خونی) شکل می‌گیرد، به این صورت که خون بطور مستقیم از مرکز بدن به پوست جریان پیدا می‌کند و موجب عرق کردن می‌شود.

  • در موقعیت‌های گرم و خشک ممکن است بدن آب بسیار زیادی از دست بدهد که به اصطلاح دهیدراسیون (کم‌آبی بدن) اتفاق می‌افتد.
  • رطوبت می‌تواند میزان تبخیر عرق را کاهش دهد که این امر باعث اختلال در تعادل دمای بدن می‌شود.
  • افراد مسن، نوزادان، کودکان و تمام افراد بیمار، بیشتر مستعد اختلالات دمایی هستند.
  • افرادی که فعالیت‌های بسیار سنگینی انجام می‌دهند مانند ورزشکاران، کوهنوردان و نظامی‌ها در معرض خطر اختلال‌های دمایی شدید قرار دارند.

کاهش خطر

عرق‌سوز شدن

عرق سوز شدن

معمولا در آب و هوای گرم و مرطوب عرق‌سوز شدن بخصوص در کودکان امری عادی است. زمانی که غدد تعریق فشرده می‌شوند باعث احساس خارش و سوزش ناخوشایندی در گردن، سینه و پشت می‌شود که همان عرق‌سوز شدن است. این احساس خارش ممکن است با کهیر یا تاول همراه باشد.

راه‌های پیشگیری

  • دوش گرفتن و حمام کردن بطور مرتب را فراموش نکنید.
  • استفاده از لوسیون کالامین یا روغن کرچک برای درمان خارش موثر است.
  • پوشیدن لباس‌های سبک و گشاد می‌تواند به شما کمک کند.

بیهوش شدن

غش کردن

زمانی که مسافران به دمای مقصد عادت نداشته باشند، ممکن است به طور ناگهانی از حال بروند. غش کردن زمانی اتفاق می‌افتد که رگ‌ها برای افزایش سرعت جریان خون و ساطع کردن گرما از بدن گشاد می‌شوند. نتیجه این عمل کاهش فشار خون، نرسیدن خون به مغز و درنهایت از حال رفتن است.

درمان

  • زمانی که فرد روی زمین دراز می‌کشد هشیاری به او بازمی‌گردد.
  • نوشیدن مایعات همراه با نمک، دور بودن از گرما و استراحت معمولا سریع‌ترین راه‌های درمان هستند.

ورم کردن

ورم کردن

ورم کردن خفیف پاها و دست‌ها ممکن است اولین تاثیر هوای گرم باشد. این نتیجه بیشتر در خانم‌ها دیده می‌شود. زمانی که رگ‌ها برای دفع گرما خون بیشتری طلب می‌کنند، تعریق صورت می‌گیرد؛ جریان خون در میان بافت‌ها بیش از حد زیاد، و باعث ورم می‌شود.

  • نکته: ورمی که در اثر گرما ایجاد می‌شود، باید طی خو گرفتن به دمای محیط خیلی سریع رفع شود. اصلا از داروهای ادرارآور استفاده نکنید، زیرا باعث از دست دادن آب بدن و تاخیر در خو گرفتن به دمای محیط می‌شود.

کرامپ ماهیچه‌ای یا انقباض دردناک ماهیچه‌ها

انقباض ماهیچه ها

انقباض‌هایی که در اثر گرما بوجود می‌آید، باعث درد شدیدی در ماهیچه‌ها می‌شود که معمولا یک ساعت پس از تمرین یا ورزش‌های شدید، و در نواحی ماهیچه پشت پا، ران‌ها و شکم اتفاق می‌افتد.

درمان

  • کشش‌های آرام، استراحت و نوشیدن مایعات  همراه با نمک (یا به اصطلاح او. آر. اس) در درمان این نوع انقباض‌ها موثر است.

خستگی مفرط در اثر گرما و گرمازدگی

می‌توان با یک برنامه‌ریزی دقیق از خستگی ناشی از گرما دوری کرد

خستگی ناشی از گرما

  • نشانه‌های خستگی از گرما شامل بی‌قراری، گیجی، سردرد و احساس غش کردن است.
  • با نوشیدن مایعات می‌توان آن را درمان کرد.
  • آب به تنهایی موثر نیست، پس درون آن نمک حل کنید.
  • ساشه‌های او. آر. اس (کیسه‌های کوچکی حاوی پودر) ممکن است در دسترس باشند، اما یک راه ساده‌تر استفاده از مایعاتی چون نمک و آب‌لیمو است.
  • پاشیدن (اسپری کردن) آب به صورت و بدن، یا استفاده از پارچه خیس می‌تواند حکم بادبزن را داشته باشد.

گرمازدگی را می‌توان با یک برنامه‌ریزی دقیق مهار کرد

گرمازدگی

  • اگر علائم بیماری با روش‌های بالا برطرف نشد، با گرمازدگی جدی‌تری روبه‌رو هستید.
  • مراقبت‌های پزشکی فوری که به طور معمول بوسیله سرم انجام می‌شود، بسیار ضروری است.
  • استفاده از بسته‌های یخ برای پایین آمدن دمای بدن توصیه می‌شود، اما دقت کنید که حتما باید طبق راهنمایی‌های یک متخصص انجام شود.

عادت کردن به دمای محیط زمان‌بر است؛ مسافران می‌توانند با انجام چند نکته خطر ابتلا به بیماری‌های ناشی از گرما را کاهش دهند:

  • مسافران تا زمانی که به دمای محیط عادت نکرده‌اند، باید فعالیت‌های جسمانی خود را به حداقل برسانند؛ بیشتر مسافران ۱۰ روز طول می‌کشد تا به دماهای بالا عادت کنند.
  • به اندازه کافی به بدن آب برسانید؛ با اضافه کردن مقداری (نه خیلی زیاد) نمک به غذا و نوشیدنی‌های خود می‌توانید جذب آب بدن را بالا ببرید.
  • اگر رنگ ادرار شما تیره شد، باید مصرف مایعات را افزایش دهید؛ این بهترین نشانه وضعیت آب بدن است.
  • پوشش شما باید سبک و گشاد باشد، پس از پوشیدن لباس‌های تنگ و تیره خودداری کنید.
  • زمانی که گرما شدید شود، تا جایی که نتوان از آن فرار کرد، ممکن است بادبزن‌های دستی واقعا بی‌ارزش به نظر برسند؛ پس از بادبزن‌های قدیمی و کوچکی که با باتری کار می‌کنند استفاده کنید.
  • مسافران باید دقت کنند که در ساعات گرم‌تر روز بخصوص بین ۱۱ صبح تا ۳ بعدازظهر در معرض گرما قرار نگیرند. طی این ساعات می‌توانید چرت بزنید.
  • هرجا که وسایل تهویه هوا یا سایه دیدید، از آن استفاده کنید.

هیپوناترمی

هیپوناترمی یا کاهش سدیم خون، بیشتر برای افرادی اتفاق می‌افتد که فعالیت‌های جسمانی سنگینی انجام می‌دهند و همین فعالیت‌ها باعث تعریق زیاد، از دست دادن سدیم و درنتیجه جایگزینی آن با آب خالی می شود.

  • نشانه‌های هیپوناترمی دقیقا مشخص نیست، اما می‌توان گیجی، بی‌حالی، ضعف عضلات، سردرد و تهوع را جزو آن‌ها دانست.
  • نشانه‌های اخیر، (مربوط به حملات سریع و شدید هیپوناترمی) شامل توهم، آشفتگی، صرع و کما است.
  • هیپوناترمی ممکن است بدون بالا رفتن دما و از دست دادن آب زیاد بدن به شکل تغییر مدام حالت ذهنی ظاهر شود.
  • اگر نشانه‌ها شدید بود، باید از فوریت‌های پزشکی استفاده کنید. درمان‌های پزشکی فوری باید هرچه سریع‌تر اعمال شوند و بیمار را به بیمارستان منتقل کنند.

'